Πέμπτη, 3 Απριλίου 2008

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ 336 Μ/Β




Η 336 Μοίρα Όλυμπος συγκροτήθηκε για πρώτη φορά στις 25 Φεβρουαρίου του 1943 στο πρόχειρο αεροδρόμιο του Landing Ground 219 κοντά στο Κάιρο της Αιγύπτου.Το αρχικό της όνομα ήταν 336 "Βασιλική Ελληνική Μοίρα Διώξεως". Αυτή ήταν η δεύτερη Μοίρα διώξεως της ΕΒΑ και υπαγόταν διοικητικά στην 219 Πτέρυγα Μάχης της RAF.

Τα πρώτα αεροσκάφη της 336 Μοίρας ήταν 21 Hurricane IIC τα οποία εξυπηρετούνταν από τα 309 άτομα της Μοίρας στα οποία περιλαμβανόταν και 26 πιλότοι.

Στις 4 Απριλίου του 1943 μεταφέρεται στην έρημο στο LG121 που βρισκόταν κοντά στο Sidi Barrani της Αιγύπτου και σε αυτό το αεροδρόμιο παρέμεινε ως τον Ιανουάριο του 1944. Από το 1943 και πιο συγκεκριμένα στις 11 Απριλίου, η Μοίρα τέθηκε σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία.

Οι αποστολές αυτές ήταν περιπολίες προστασίας νηοπομπών, αποστολές αναχαίτισης εχθρικών αεροσκαφών, επιθετικές περιπολίες και επιθέσεις εναντίον επίγειων στόχων στην Κρήτη. Αυτό που χαρακτήριζε τις ελληνικές Μοίρες ήταν ο ενθουσιασμός και η επιθυμία όλων των πιλότων να πάρουν μέρος στις αποστολές, με αποτέλεσμα πολλές φορές να γίνονται κληρώσεις για να βρεθούν οι πιλότοι γιατί οι εθελοντές ήταν πάρα πολλοί και τα αεροσκάφη λίγα. Οι αποστολές που αναλάμβαναν πολλές φορές αποσπούσαν τον θαυμασμό των συμμάχων.

Τον Ιανουάριο του 1944 η Μοίρα μετασταθμεύει στο αεροδρόμιο El Adem της Λιβύης όπου και παραμένει ως τον Μάρτιο του 1944. Μετά μετασταθμεύει για λίγες ημέρες στο αεροδρόμιο του Bu Amoud και μετά τον Απρίλιο του 1944, στο αεροδρόμιο Marsa Matruh της Αιγύπτου. Τον Ιούνιο του 1944 αρχίζει την εκπαίδευση του προσωπικού της για να υποδεχθεί τον νέο τύπο αεροσκάφους, τα Spitfire V. Τον Ιούλιο μετασταθμεύει εκ νέου στο αεροδρόμιο του El Adem, στο οποίο θα αρχίσει την παραλαβή των νέων αεροσκαφών από τον Σεπτέμβριο. Μετά από λίγες ημέρες η 336 Μοίρα μετακινείται στην Ιταλία στο αεροδρόμιο Nuova και από εκεί πραγματοποιεί αποστολές εναντίων στόχων στην Αλβανία, στην Γιουγκοσλαβία και στην κατεχόμενη Ελλάδα.

Μετά την ολιγοήμερη μεταστάθμευση της Μοίρας στο αεροδρόμιο του Biferno, επιχειρεί από το αεροδρόμιο του Grottaglie όλο το Νοέμβριο του 1944 , μέχρις ότου και επιστρέφει στην Ελλάδα.Από το αεροδρόμιο του Χασανίου συνεχίζει τις αποστολές της εναντίον των γερμανικών δυνάμεων που βρίσκονταν στην Κρήτη, στην Μήλο και στα Δωδεκάνησα.

Ο απολογισμός της 336 Μοίρας κατά τον Β΄ΠΠ ήταν η πραγματοποίηση 3250 αποστολών (ημέρα και νύκτα), πραγματοποιώντας 12427 ώρες πτήσεις, από τις οποίες οι 5116 ήταν πολεμικές αποστολές και οι υπόλοιπες εκπαιδευτικές. Οι απώλειες ανέρχονται σε 12 νεκρούς πιλότους και τρεις αιχμαλώτους.

Το Μάιο του 1945 μετασταθμεύει στο αεροδρόμιο του Σέδες και παίρνει μέρος στις επιχειρήσεις της περιόδου 1946-1949. Το Φεβρουάριο του 1949 μετασταθμεύει στην Λάρισα και εντάσσεται στην δύναμη της 110 ΠΜ. Στις 24 Αυγούστου εφοδιάζεται με τα αμερικάνικα βομβαρδιστικά κάθετης εφόρμησης Helldiver αλλάζοντας και την αποστολή της σε 336 Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού. Στη συνέχεια στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας, εφοδιάζεται με αεροσκάφη F-84G ενώ παράλληλα μετατρέπεται σε 336 ΜΔ/Β.Στις 28 Δεκεμβρίου του 1953 μετασταθμεύει στην Νέα Αγχίαλο. Το 1958 αντικαθιστά τα F-84G με τα νέα F-84F και το Μάρτιο του 1959 μετασταθμεύει στην 110 ΠΜ και από εκεί, στις 4 Δεκεμβρίου του 1962 στην 116 Σμηναρχία Μάχης. Στις 25 Σεπτεμβρίου του 1963 μετονομάζεται σε 336 Μοίρα Κρούσεως.

Στις 15 Ιανουαρίου 1965 η 336 ΜΚ με αεροσκάφη F-104G μετακινείται στην 114 ΠΜ, ενώ παράλληλα διατηρείται η 336 ΜΚ με τα F-84F στην 116 ΣΜ. Στις 10 Νοεμβρίου του 1966 η 336 ΜΚ, αφήνοντας μικρό αριθμό στελεχών στην 116 ΣΜ, μετασταθμεύει στην 110 ΠΜ, ώστε να μπορέσει η 116 ΣΜ να υποδεχτεί από τις 19 μέχρι τις 23 Δεκεμβρίου 1966 την 336 ΜΚ με τα F-104G από την 114 ΠΜ.

Από το Δεκέμβριο του 1966 μέχρι τις 31 Μαρτίου του 1993 η 336 διατηρούσε τα F-104G. Από την ημερομηνία αυτή και μετά μετονομάζεται σε 336 Μοίρα Βομβαρδισμού και αρχίζει να παραλαμβάνει τα αεροσκάφη A-7E και τα TA-7C. Με τα αεροσκάφη αυτά λειτουργεί στην αρχή ως Σμήνος Μετεκπαιδεύσεως των πιλότων των F-104G στα νέα αεροσκάφη Α-7Ε.

Με τα αεροσκάφη Α-7 οι ικανότητες Βομβαρδισμού της ΠΑ αυξήθηκαν δραματικά, γιατί (αν και αεροσκάφη δεύτερης γενιάς) διαθέτουν μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς οπλικού φορτίου, σε μεγάλες αποστάσεις, με ικανοποιητική ακρίβεια στην προσβολή των στόχων.

6 σχόλια:

original21 είπε...

i apantisi mou ston tsounami gia tis katavoles mou!!!!!

xe xe xe xe

stelios kazantzidis είπε...

Μου θύμισες κι εμένα αλησμόνητες στιγμές στα Τ-33 που περιμέναμε κάτω απο τον καυτό ήλιο ατενίζοντας τον ορίζοντα να επιστρέψουν μετά από κάθε αποστολή τους.Τα οποία είχε παραλάβει η Π.Α. την ημέρα των γενεθλίων μου και ήταν τα πρώτα jet αεροσκάφη της.Αχχ ιστορικές στιγμές.

ΤΣΟΥΝΑΜΙ είπε...

τσατιστικες που σε ειπα πενταρι και εβαλες την ιστορια της 336.χαχαχαχα

djmouzz είπε...

Είστε το κάτι άλλο! Κλασσικοί αεροπόροι!

yiohan είπε...

Καλο Σταθη συγχαρητηρια για το δημοσιευμα και παντα τετοια, μπραβο σου που αναφερεις οτι ηταν η δευτερη μοιρα της ΕΒΑ, σε παρακαλω να μας πληροφορησεις εαν γνωριζεις ποια ηταν η Πρωτη.

original21 είπε...

apantisi ston yiohan!!!!

tin epoxi ekeini to metrima ksekinage apo to 2 opote einai i prwti moira !!!!!!!!!

xe xe xe apantise twra!!!!!