Κυριακή, 4 Μαΐου 2008

14 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ ΣΕΝΝΑ






Για τους λόγους που επέφεραν το θάνατο του θρυλικού Βραζιλιάνου έχουν γραφτεί παγκοσμίως εκατομμύρια λέξεις και απόψεις. Τα δικαστήρια ουδέποτε απέδωσαν δικαιοσύνη αφού δεν εντόπισαν καμία ενοχή σε κανέναν! Η δικαιοσύνη την εποχή εκείνη αλλά μέχρι και σήμερα θεωρεί ως υπεύθυνο τον ίδιο τον Σένα, αν και τα στοιχεία δεν υποστηρίζουν την απόφαση αυτή.
Κανένας δεν πίστεψε πως ο θάνατος του κορυφαίου πιλότου ήρθε από δικό του λάθος σε μία στροφή σαν την Ταμπουρέλο.

Ας δούμε όμως τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί όλα αυτά τα χρόνια και τα συμπεράσματα δικά σας...

Μετά από δέκα χρόνια στην ενεργό δράση με απίστευτους αγώνες, τρομερά προσπεράσματα και τρία παγκόσμια πρωταθλήματα ο Βραζιλιάνος πιλότος βρίσκεται στην Ίμολα για τον τρίτο αγώνα της χρονιάς.

Το GP ξεκίνησε με ατύχημα αλλά τίποτα δεν μπορούσε να συγκριθεί με τα όσα θα ακολουθούσαν, στην πιο μαύρη σελίδα της Formula 1.

Τα κόκκινα φώτα έσβησαν αλλά ο αγώνας ουσιαστικά δεν ξεκίνησε ποτέ. Ο Λέτο αντιμετώπισε πρόβλημα με το μονοθέσιο και ο Λάμι που βρισκόταν πίσω του δεν κατάφερε να αποφύγει την σύγκρουση. Η πίστα γέμισε από θραύσματα με αποτέλεσμα να γίνει απαραίτητη η είσοδος του αυτοκινήτου ασφαλείας, το οποίο και έμεινε για πέντε ολόκληρους γύρους.

Όταν η πίστα ελευθερώθηκε Σένα και Σουμάχερ ξέφυγαν από τα υπόλοιπα μονοθέσια. Ο Βραζιλιάνος ήταν μπροστά από τον Γερμανό και στην στροφή Ταμπουρέλο τοι μονοθέσιο του έφυγε χωρίς να καταφέρει να στρίψει ούτε εκατοστό. Το μπροστινό ελαστικό αποκολλήθηκε μετά τη σφοδρή σύγκρουση, χτύπησε στο κεφάλι τον Σένα με αποτέλεσμα να τον σκοτώσει.

Για τις αιτίες του ατυχήματος έχουν ακουστεί πολλά. Οι δύο επικρατέστερες απόψεις είναι πως η FW16 του Σένα βγήκε από το δρόμο λόγω ενός αντικειμένου που χτύπησε και η δεύτερη πως έσπασε η βάση του τιμονιού!
Περίπτωση 1η

Στις έρευνες που ακολούθησαν του ατυχήματος εντοπίστηκε ένα αντικείμενο λίγο πριν την στροφή Ταμπουρέλο το οποίο ο Σένα πάτησε με το μονοθέσιο του. Το κομμάτι αυτό λέγεται πως προκάλεσε κάποια ζημιά στην FW16 με αποτέλεσμα ο Βραζιλιάνο να χάσει τον έλεγχο της και να βρεθεί εκτός πίστας. Αργότερα οι έρευνες απέδειξαν πως το μικρό αντικείμενο ήταν κομμάτι από το μονοθέσιο του Λέτο.

Το αυτοκίνητο του Σένα είχε χαμηλώσει περισσότερο πριν την έναρξη του GP μετά από απαίτηση του ίδιου. Σκοπός του χαμηλώματος ήταν να κερδίσει η FW16 από την κάθετη δύναμη που θα δημιουργούσε το μικρότερο ύψος από το έδαφος αλλά κανείς ποτέ δεν υπολόγισε το αυτοκίνητο ασφαλείας. Οι πέντε γύροι που έμεινε στην πίστα είχαν σαν αποτέλεσμα να κρυώσουν τα ελαστικά του Σένα και να επέλθει συστολή. Αναπόφευκτα το μονοθέσιο χαμήλωσε ακόμα περισσότερο και σε συνδυασμό με το ανώμαλο έδαφος στην συγκεκριμένη στροφή δημιούργησαν το πρόβλημα στον Βραζιλιάνο.

Ακόμα και αυτή όμως η εκδοχή, όσο σωστά στοιχεία και αν διαθέτει δεν φέρεται ικανή να προκάλεσε τον θάνατο του καλύτερου πιλότου στην ιστορία. Ο Σένα ήταν έμπειρος πιλότος και δεν θα έκανε ποτέ ένα τέτοιο παιδαριώδες λάθος. Ακόμα και αν το αντικείμενο χάλαγε την ισορροπία του μονοθέσιου, είχε την ικανότητα να διορθώσει όσο γινόταν την πορεία του και να μην καταλήξει στον τοίχο χωρίς να στρίψει έστω για λίγα εκατοστά.
Σε αυτό το σημείο έρχεται η δεύτερη περίπτωση που είναι και η επικρατέστερη.
Περίπτωση 2η
Στις εικόνες που διαδέχθηκαν το ατύχημα και ενώ οι γιατροί προσπαθούσαν να σώσουν τη ζωή του Σένα το τιμόνι της FW16 εντοπίζεται έξω από το μονοθέσιο. Οι φωτογραφίες επεξεργάστηκαν και μετά από αρκετό "ζουμάρισμα" παρατηρήθηκε πως η κολόνα του τιμονιού δεν ήταν ίδια σε όλο της το μήκος. Ο άτυχος πιλότος είχε ζητήσει να μικρύνει για να δημιουργηθεί περισσότερος χώρος στο κόπκιτ, αλλά η διόρθωση αυτή δεν έγινε σωστά. Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε ήταν κατώτερης ανθεκτικότητας και σαφώς πιο μικρό.

Η κολόνα πριν την μετατροπή είχε διάμετρο 22mm ενώ μετά το κάτω μέρος της είχε μόλις 18mm. Όπως ήταν φυσικό το πρόσθετο κομμάτι δεν μπορούσε να αντέξει τις ίδιες αντιστάσεις και δημιουργήθηκαν ρωγμές που κατέληξαν σε σπάσιμο της κολόνας.

Κάπου εδώ αρχίζουν κάποια περίεργα γεγονότα. Το incar βίντεο σταματάει 1,4 δευτερόλεπτα πριν την σύγκρουση! Αξίζει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο πως το βίντεο πριν καταλήξει στα χέρια των ιταλικών αρχών πήγε στα γραφεία της Williams... Η πρώτη παρατυπία είχε γίνει αλλά δεν ήταν και η τελευταία στην προσπάθεια κάποιων να σβήσουν στοιχεία από την υπόθεση.
Ακόμα όμως και από το επεξεργασμένο βίντεο υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν πως το ατύχημα δεν ήρθε από το ανθρώπινο λάθος του Σένα. Στο βίντεο φαίνονται δύο σημεία που είναι σημαδεμένα Η πράσινη γραμμή δείχνει ένα κίτρινο πλήκτρο στο τιμόνι που απέχει από το κέντρο του τιμονιού 83mm ενώ η κόκκινη γραμμή βρίσκεται πιο χαμηλά και απέχει 55mm από το κέντρο του τιμονιού.

Ως εκ θαύματος το τιμόνι έχει κουνηθεί κατά 28mm! Φυσικά κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει. Το βίντεο αυτό αποκαλύπτει πως το τιμόνι έσπασε πριν την σύγκρουση. Ο Σένα στα τελευταία δευτερόλεπτα προσπάθησε να στρίψει αλλά ο τροχός ποτέ δεν υπάκουσε.
Στο δικαστήριο οι μαρτυρίες των άλλων πιλότων μετά την παρακολούθηση του βίντεο ήταν κατηγορηματικές. "Ο Σένα πέθανε από λάθος της Williams". Αργότερα οι δικαστές ζήτησαν το μαύρο κουτί για να διαλευκάνουν την υπόθεση. Δυστυχώς όμως το μαύρο κουτί ήταν κατεστραμμένο. Το περίεργο είναι πως μετά το ατύχημα δεν είχε απολύτως τίποτα και οι ζημιές εμφανίστηκαν αφού πέρασε από τα χέρια των ανθρώπων της Williams!

Έχουν ακουστεί πολλά για το αν ο θάνατος του Σένα ήταν ατύχημα που προήλθε από αμέλεια της Williams ή εσκεμμένες ενέργειες. Το μόνο σίγουρο είναι πως ο Άιρτον Σένα δεν πέθανε από δικό του λάθος και πως για τον χαμό του δεν τιμωρήθηκε ΚΑΝΕΙΣ.

1 σχόλιο:

yiohan είπε...

Xριστος Ανεστη Σταθη πολυ καλο το αφιερωμα στο Sena το μεγαλυτερο οδηγο της F1 ever.Παντως μετα το δυστυχημα η παθητικη ασφαλεια των μονοθεσιων βελτιωθηκε θεαματικα